جدیدترین متدهای آموزشی با متدنیو
جدیدترین متدهای آموزشی methodnew

جایگاه اصطلاحات در یادگیری و تدریس زبان انگلیسی

اهمیت استفاده از اصطلاحات انگلیسی در تدریس زبان انگلیسی

در دایرة المعارف انگلیسی آکسفورد، اصطلاحات به عنوان گروهی از کلمات معنی میشوند که برای خود دارای یک معنی مستقل هستند . اینها عباراتی هستند که معنی آنها از قبل نهادینه شده است .

چرا باید از اصطلاحات در تدریس انگلیسی استفاده کرد ؟

 

تلاش برای جایگزینی عبارتهای تحت اللفظی با اصطلاحات برای دانش آموزانی که زبان انگلیسی را به عنوان یک زبان دوم یاد می گیرند، حائز اهمیت است زیرا که یادگیری از طریق تکرار را تقوییت کرده و مهارت های تحلیلی را هم در حوزۀ نوشتن و هم صحبت به زبان انگلیسی بهبود میبخشد .

 

به هنگام آموزش اصطلاحات انگلیسی ، آموزگاران بایستی موارد زیر را مد نظر قرار دهند:

 

آموزگاران باید اطمینان حاصل کنند که دانش آموزانشان متوجه هستند که اصطلاحات نامتغیّر بوده و کلمات موجود در آنها قابل جایگزاری با کلمات دیگر نیستند . به عنوان مثال، “beating around the bush” که به معنی طفره رفتن است را نمیتوان به صورت” “beating around the tree استفاده کرد .

 

آموزگاران پیش از اینکه از دانش آموزان بخواهند که از اصطلاحات هنگام نوشتن یا صحبت کردن استفاده کنند بایستی اطمینان حاصل کنند که آنها معنای هر اصطلاح را به تنهایی و خارج از جمله میدانند . مثلاً، قبل از آنکه از آنها بخواهید از اصطلاح “raining cats and dogs” استفاده کرده و بگویند “ Oh no! It`s raining cats and dogs today . ” ابتدا به آنها توضیح دهید که برداشت عموم این است که دو گونۀ گربه و سگ ذاتاً رابطۀ خوبی با هم ندارند . برای مردم بسیار طبیعی است که شاهد دعوای میان یک سگ و گربه بوده باشند . بنابراین میتوانیم بارش سنگین باران را به یک دعوا شبیه بدانیم .

 

آموزگاران نباید دانش آموزان را غرق در انواع اصطلاحات با تعداد بالا کنند . به طور ایده آل، دو اصطلاح برای هر روز کافی و مناسب است . به خاطر داشته باشید که اصطلاحات، عباراتی نهادینه شده هستند که با فرهنگ غربی پیوند دارند . این عبارات استعاری قرار نیست لزوماً معنای مشابهی برای غیر غربی ها داشته باشند . مفید ترین روش تدریس اصطلاحات این است که به دانش آموزان کمک کنید آنها را تجسم و تصور کنند . برای فراگیران سطوح بالا معمولا توضیح منشأ اصطلاح و چگونگی نهادینه شدن آن کفایت میکند . برای فراگیرانی که در ابتدای راه هستند، آموزگاران میتوانند از تصاویر و بازی بهره جویند .

 

اگرچه یادگیری استفاده از اصطلاحات مشکل است ولی برای دانش آموزان زبان انگلیسی امری محتمل میباشد . مدرّسان زبان انگلیسی باید موارد زیر را مد نظر قرار دهند:

 

  1. آنها نباید انتظار داشته باشند که دانش آموزانشان اصطلاحات تحت اللفظی را درست مانند غربی ها تفسیر و تعبیر نمایند .
    به عنوان مثال، یک فرد بومی ،اصطلاح “ keep your fingers crossed “ را خیلی راحت به صورت آرزوی موفقیت برای کسی معنی میکند ولی تفسیر آن برای یک دانش آموز زبان غیر بومی که در چنین موقعیتی به گزینۀ دعا کردن برای آن شخص فکر میکند، ممکن است به این راحتی نباشد .

 

  1. خطرناک ترین گودالی که هنگام تدریس اصطلاحات و کاربرد آنها برای یک مدرس زبان انگلیسی وجود دارد، تدریس اصطلاح بلافاصله پس از تدریس علم نحو است . آموزگاران باید به خاطر داشته باشند که اصطلاحات پیرو هیچگونه ساز و کار گرامری نیستند و در واقع به شکلی غیرمعمول ساخته شده و هیچ قاعده و رابطۀ مشخص و الگوواری از لحاظ کاربرد را به خود اختصاص نمیدهند . بهتر است راجع به اصطلاحات بعد از اینکه دانش آموزان روی فهم قواعد گرامری انگلیسی کار کردند، صحبت شود . بدین ترتیب، آموزگار قادر خواهد بود از ایجاد سردرگمی در اینکه کلمات در زبان انگلیسی چگونه و به چه ترتیبی کنار هم قرار میگیرند، جلوگیری نماید .

برای یادگیری مطالب بیشتر دیگر مقالات متدنیو را دنبال کنید : 
اصطلاحات کاربردی زبان انگلیسی ( بخش پنجم )

ایده های برای انواع بازی در تدریس انگلیسی به کودکان

 

 

تصویر کپچا

این به ما کمک می کند تا از اسپم ها جلوگیری کنیم، از شما متشکربم

اشتراک گذاری این محتوا
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
Pinterest
دستبه بندی مطالب