جدیدترین متدهای آموزشی با متدنیو
جدیدترین متدهای آموزشی methodnew

ایده هایی جالب برای بررسی حضور و غیاب کلاسی

ایده هایی برای بررسی حضور و غیاب کلاسی

چگونه حضور و غیاب را در کلاس هایمان انجام دهیم ؟ + چند ایده جذاب

 

شرح وظایف و تالیف

ایده آل ترین زمان برای حضور و غیاب کردن وقتی است که معلم درس را ارائه کرده و دانش آموزان در حال انجام فعالیت مرتبط با آن هستند. از آنجایی که دانش آموزان با هدف آکادمیک برنامه ریزی درسی شما آشنایی دارند در حین این حضور و غیاب تمرکزشان را از دست نخواهند داد. معلمین الزاما نیاز به صدا کردن اسامی دانش آموزان ندارند و یک سرشماری کلی و صرف تنها چند دقیقه می تواند کافی باشد.

 این میتواند موضوعی ایده آل برای معلمین باشد که اسامی دانش آموزان را به سرعت به ذهن بسپارند تا بتوانند ارتباطی مستقیم و مثبت را با انها ایجاد کنند. فعالیت های بخصوصی برای شناختن و به ذهن سپردن اسامی دانش آموزان وجود دارد. این موضوع می تواند برای معلمین بسیار کمک کننده باشد بخصوص در شرایطی که در یک کلاس اسمی مشابه و یا هم صدا بیش از دو مورد وجود داشته باشد.

معلمین می توانند برای یادگیری اسامی دانش آموزان از الگوهای نشستن هریک از انها در صندلی استفاده کنند. معلم در حین قدم زدن در کلاس می تواند به بررسی موردی اسامی و تطبیق آنها با الگوی درنظر گرفته شده بپردازد. این امر میتواند به سهولت در مانیتور کردن و پایش دانش آموزان منجر شده و معلم در نهایت میتواند اطلاعات بدست آمده را به لیست وظایف کلاسی منتقل کند.

نگاهی مختصر به اسامی در کلاس ابتدایی می تواند به مدیریت زمان بدون نیاز به صرف ۵ تا ۱۰ دقیقه برای صدا کردن اسامی دانش آموزان کمک کند. در اینجا تمرکز اصلی همچنان بر روی معلم است. نکته کلیدی تنظیم اسامی در لیست وظایف کلاسی به همان ترتیب نشتن دانش آموزان در کلاس است. رعایت این نکته میتواند بررسی حضور و غیاب از روی دفتر مربوطه را سهولت ببخشد.

داشتن یک سیستم برای حضور غیاب در کلاس

داشتن یک سیستم پایدار نکته ای بسیار کلیدی است. برای مشخص کردن دانش اموز غایب میتوانید در دفتر از ضربدر و یا خط تیره استفاده کنید. اگر دانش اموز مربوطه دیرتر به کلاس امد میتواند دور ضربدر ویا خط تیره دایره بکشید. اگر مشکل دیر آمدن این دانش اموز بطور مکرر اتفاق بیوفتد خطی از میان دایره ای که قبلا رسم کرده اید بکشید تا مشخص شود به این مساله پرداخته اید. استفاده از نوع سیستم های مختلف تا جایی که برای شما مفید باشند مهم نیست.

در اینجا چند ایده عالی وجود دارد که به شما کمک می کند حضور و غیاب را به طور موثر انجام دهید و آن را به شروعی سرگرم کننده و جذاب برای هر درسی تبدیل کنید!

آماده باش

قبل از ورود دانش آموزان به کلاس، حتماً فهرست اسامی تلفظ های دشوار را بخوانید. این به شما کمک می کند از هر لحظه شرم آور بالقوه جلوگیری کنید و کلاس را به آرامی شروع کنید!

یک دانش آموز را انتخاب کنید

به دانش آموزی با رفتار خوب پاداش دهید تا حضور و غیاب را از طرف شما انجام دهد. در غیر این صورت، به آنها مسئولیت دهید که این کار را بی‌صدا و در حین کلاس مشخص کنند. دانش آموز منتخب احتمالاً به دلیل اینکه مسئولیت اضافی به او داده می شود احساس ویژه ای خواهد کرد. 

امتیازات تخته 

به هر دانش آموز اجازه دهید هنگام ورود به کلاس نام خود را روی تخته بنویسد. به عنوان امتیازی که معمولاً به یکی اعطا می شود، دانش آموزان شما احتمالاً تمایل بیشتری به شرکت خواهند داشت!

یک بازی انجام دهید

کلاس را با یک بازی غیرمنتظره و سرگرم کننده شروع کنید. این کار دانش‌آموزان را درگیر می‌کند و باعث می‌شود زمانی که آماده حضور و غیاب هستید، به صحبت‌های شما گوش کنند.

یک سوال بپرسید

با دنبال کردن هر نام با یک سوال، حضور و غیاب را جذاب تر کنید. این به جلب توجه آنها کمک می کند و همچنین راهی عالی برای شناخت دانش آموزان و ایجاد رابطه در مدت زمان کوتاهی خواهد بود.

مثلا:

معلم: الکس

دانشجو: بله – حاضر و …

معلم: صبح بخیر، الکس!

دیشب چکار کردی؟

 

کارت های نام

کارت‌های نامی را در اطراف اتاق قرار دهید و از آنها بخواهید خودشان را انتخاب کنند و کارت را رو به بالا در گوشه میز خود قرار دهند. کارت های برگشتی غایب هستند. کارت‌های نام به شما کمک می‌کنند تا نام دانش‌آموزان را سریع‌تر شناسایی کنید.

هیئت حضور و غیاب

اگر کلاس معمولی دارید، یک تابلوی حضور و غیاب در کلاس تهیه کنید. دانش‌آموزان می‌توانند هر روز هنگام ورود، کنار نام خود علامت بزنند.

 

تفاوت بین یک کلاس پر سر و صدا و آرام ریشه در استفاده از روش ها و پروسه های موثر دارد. تجربه کردن و ازمون و خطا بین روش های مختلف توسط معلم استراتژی خوبی برای یافتن موثرترین آنها بخصوص برای مدیریت و سازماندهی یک کلاس است.

 

اما سوالی پیش می‌آید این است که مدیران مدارس چگونه می‌توانند حضور غیاب معلمان را بررسی کنند؟ برای جواب به این سوال دو راه حل وجود دارد یکی از این راه حل ها نرم افزار حضور و غیاب انیگما است و راه حل کامل تر نیز در سایر مقالات در آینده منتشر خواهد شد. 

 

برای آموزش های بیشتر در زمینه تدریس و روش های تدریس سایت مقالات متدنیو را دنبال کنید . 

مقالات پیشنهادی :

 مدیریت کلاسی , سیگنال های غیرکلامی عملی

بهترین برنامه برای مدیریت کلاس چیست ؟

آیا شما کنترل کلاسهای خود را دارید ؟!

 

تصویر کپچا

این به ما کمک می کند تا از اسپم ها جلوگیری کنیم، از شما متشکربم

اشتراک گذاری این محتوا
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
Pinterest
دستبه بندی مطالب
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x