جدیدترین متدهای آموزشی با متدنیو
جدیدترین متدهای آموزشی methodnew

چگونه کاری کنیم که در کلاس هایمان فقط انگلیسی صحبت شود ؟

5 گام به سوی داشتن کلاسهایی که در آنها فقط به زبان انگلیسی صحبت میشود. عنوان

۵ گام به سوی داشتن کلاسهایی که در آنها فقط به زبان انگلیسی صحبت میشود : 

چگونه کاری کنیم که در کلاس هایمان فقط انگلیسی صحبت شود ؟

چگونه کاری کنیم که در کلاس هایمان فقط انگلیسی صحبت شود ؟

داشتن کلاسهای زبان انگلیسی که در آنها فقط به زبان انگلیسی صحبت میشود، مزایای بسیاری دارند . مهمترین این مزایا این است که سر وصدا و پچ پچ کردن به میزان قابل توجهی کاهش میابد . زمانیکه دانش آموزان موظف هستند فقط از زبان انگلیسی در کلاس استفاده کنند دیگر آن موضوع داغی که میخواستند راجع به آن با هم حرف بزنند، مهم به نظر نمیرسد .   مزایای دیگری نیز برای کلاسهای صرفاً انگلیسی زبان وجود دارد . دانش آموزان د رکنار کتاب درسی  شروع به یادگیری مفید زبان انگلیسی در دنیای واقعی از جمله بیان احساسات و علاقه مندی ها میکنند . ولی ازهمه مهم تر مجبور کردن دانش آموزان به اینکه فقط به زبان انگلیسی در کلاس صحبت کنند به آنها کمک میکند در بیان خود و برقراری ارتباط به زبان انگلیسی راحت تر و با اعتماد به نفس بیشتری عمل نمایند .

 

با دنبال کردن ۵ گام زیر میتوانید هر گونه زبان بومی را در کلاس حذف و آن را با انگلیسی جایگزین نمایید . نکتۀ قابل توجه اینکه قادر خواهید بود این کار را در کمتر از ۵ روز انجام دهید .

 

برنامه داشته باشید

اولین گام داشتن برنامه است . چگونه میخواهید به دانش آموزانی  که قانون جدید صحبت به زبان انگلیسی را دنبال و اجرا میکنند پاداش داده و آنهایی را که از این قانون تخطی مینمایند تنبیه کنید؟ بدون داشتن یک برنامۀ تقویت کننده، اعمال و اجرای قانون جدید مشکل خواهد بود . در گام آخر بیشتر راجع به رفتارهای تشویقی و تنبیهی صحبت خواهیم کرد ولی در اینجا به خاطر داشته باشید که باید یک برنامۀ تقویتی داشته باشید .

 

جدی و ثابت قدم باشید

روزی که تصمیم میگیرید زبان بومی را با زبان انگلیسی جایگزین کنید، مصمّم باشید . این کار مستلزم آن است که وارد کلاس شده به دانش آموزان بگویید دیگر صحبت به زبان کره ای ( یا هر زبان دیگری که زبان بومی آنهاست) جایز نیست و از حرف خود عقب نشینی نکنید . در ابتدا بسیاری از دانش آموزان اشتباه خواهند کرد یا فکر میکنند شما دارید با آنها شوخی میکنید . حتی ممکن است خودتان نیز خطا کنید .

برای هر کسی که قانون را میشکند، برنامۀ تقویت کنندۀ تنبیهی خود را اعمال کنید حتی اگر آن شخص خود شما باشید . خیلی جدی بودن در این مساله ممکن است در ابتدا بسیار ظالمانه به نظر آید زیرا که ممکن است اینگونه به دانش آموزان القا شود که به اندازۀ کافی خوب نیستند . عیبی ندارد . روز اول سخت ترین روز برای همه است . تسلیم نشوید و اجازه ندهید قانون شکسته شود حتی در دقایق آخر کلاس .

در عرض ۲ تا ۳ روز دانش آموزانتان به محض خوردن زنگ شروع کلاس، انگلیسی را بر خواهند گزید و یا اینکه کلاً ساکت خواهند شد . در هر دو حالت همه برنده هستند .

در احتمام خود برای اجرای قانون مصمّم باشید . حتی یک روز سستی کردن در اجرای این قانون به دانش آموزان این اجازه را میدهد که پیش خود بیاندیشند نیاز نیست همیشه هم پیرو قانون ها باشند . هر چقدر سختگیر تر و مصمّم تر باشید در کلاس کمتر قانون شکنی خواهد شد .

 

رفتار خوب را مدل سازی کنید

به عنوان یک مدرس زبان انگلیسی شما باید همیشه انگلیسی صحبت کنید . اگر دانش آموزان شما ببینند که شما به زبان آنها صحبت میکنید اینگونه فکر میکنند که مطالبی وجود دارند که توضیح آنها به زبان انگلیسی دشوار است . علاوه بر این، در صورتیکه شما مطالب پیچیده را به زبان انگلیسی شرح دهید آنها مطلب را دریافت کرده و سپس متوجه خواهند شد که مطلبی را به زبان انگلیسی شنیدند و فهمیدند . این امر باعث افزایش اعتماد به نفس آنها میشود .

 

ابزارهایی را که نیاز دارند در اختیار دانش آموزان قرار دهید

اگر شما خانه ای میسازید به چکش نیاز دارید . اگر کیکی میپزید به ماهیتابه نیاز دارید . برای برقراری ارتباط به کلمات و جملات نیاز دارید .

اینکه به دانش آموزان بگویید اجازه دارند فقط انگلیسی صحبت کنند نیمی از مسیر است . شما بایستی آنها را به کلمات و جملاتی که در کلاس به آنها نیاز خواهند داشت مجهز نمایید . به عنوان مثال، من متوجه شدم که دانش آموزان ۶ سالۀ من ممکن است بخواهند در طی کلاس نسبتاً طولانی و یک ساعتۀ خود به دستشویی بروند . با اینکه من میدانم تکان دادن ضربدری  پاها به چه معنی است ولی بهتر نیست این سوال رو بپرسند : “May I go to the restroom?” این جمله برای یک کودک ۶ ساله که کلمۀ “book” را نمیداند نسبتاً بلند است . اما همینکه جمله را کامل بگویند جایزۀ آنها اجازه رفتن به دستشویی خواهد بود . و این یک موقعیت برد-برد است .

 

عبارات کاربردی دیگر عبارتند از :

?How do you spell…

?May I have…

I don`t understand 

 

با پیچیده تر شدن زبان انگلیسی اینکه صرفاً به فلش کارت ها و اشیاء برای تدریس بسنده کنیم مشکل تر میشود و شما نیاز خواهید داشت فضایی را ایجاد کنید که در آن حرف زدن به زبان بومی برای انتقال یک ساختاریا ایدۀ انتزاعی مجاز باشد . و این زمانی است که عبارت Teacher, may I speak (Korean)? خیلی مفید است . با این ابزارها دانش آموزان موقعی که باید فقط به زبان انگلیسی فعالیت کنند، احساس درماندگی نخواهند کرد . پس بایستی این ابزارها را در اختیار داشته باشند وگرنه ساکت شده یا بی نظمی ایجاد میکنند .

 

رفتارهای خوب را تشویق و رفتارهای بد را تنبیه کنید

این قانون که فقط استفاده از زبان انگلیسی در کلاس مجاز است صرفاً زمانی کار میکند که دانش آموزان به خاطر رفتار خوبشان تشویق و به خاطر رفتار بدشان تنبیه شوند . من شخصاًدوست دارم کلاس را با نوشتن اسامی روی تخته و گذاشتن علامت لبخند کنار نام آنها شروع کنم . در انتهای کلاس اگر هنوز هم علامت لبخند کنار نامی باشد یک استیکر یا مداد جایزه میگیرد . شکستن قانون منجر به پاک کردن علامت لبخند شده و هیچ جایزه ای دریافت نخواهد شد . این کار برای ۹۰% دانش آموزان کافی است .

 

شما چگونه کسانی را که درکلاس به زبان انگلیسی صحبت میکنند، تشویق میکنید؟ اگر دانش آموزی دارید که بسیار انگلیسی صحبت میکند یا پاسخ سوالات شما را میدهد یا به دانش آموزان دیگر کمک میکند کلمه ای را تلفظ نمایند، او را در حضور بقیه تشویق کنید . ناگهان متوجه میشوید که تمام کلاس همان کاری را که آن دانش آموز انجام میداد، انجام میدهند .

 

تنبیه قانون شکن ها معمولاً به سادگی پس گرفتن جازه هایشان یا از دست رفتن احتمال گرفتن جایزه میباشد . معمولا با یکی دوبار انجام دادن این کار، رفتار بد متوقف میشود .

 

شما تمام مراحل را اجرا و دنبال کرده اید اما هنوز هم دانش آموز یا کلاسی وجود دارد که پیرو قوانین نیست . در اینجا به سناریو هایی اشاره میکنیم که ممکن است پیش آمده و اعمال قانون فقط زبان انگلیسی را سخت تر کند .

 

کلاس بزرگ : اگر کلاسی با بیش از ۱۵ دانش آموز دارید، نظارت مستمر بر دانش آموزان بایستی در اولویت قرار گیرد . بسته با اندازۀ کلاس، دو تا چهار دانش آموز را مسئول نظارت کرده و وظیفۀ اعمال قانون را بر عهدۀ آنها بگذارید . حتما ناظران را هر روز یا هر هفته عوض کنید .

 

کلاسهای بزرگترها : اعمال قانون روی بزرگسالان و جوانان ممکن است کمی بی ادبانه یا نامناسب به نظر آید . بعلاوه، این دانش آموزان معمولاً سرمایه گذاری بیشتری روی دوره کرده و در آن شرکت کرده اند چون میخواهند انگلیسی صحبت کنند . اگر در یک کلاس بزرگسال که انگلیسی صحبت نمیکنند با مشکل برخورد کردید، به آنها توضیح دهید که انگلیسی صحبت کردن به نفع خود آنهاست . معمولاً همین کافی است .

 

دانش آموز جسور : هر از گاهی ممکن است دانش ۀآموزی در کلاس داشته باشید که توجهی به قانون نکرده و به سیستم تشویق و تنبیه شما پاسخ نمیدهد . باید از خود بپرسید که چرا این دانش آموز یاغی گری میکند؟ اکثر اوقات آنها در کلاسی هستند که برایشان بسیار مشکل است و بالاتر از سطح آنهاست بنابراین تا مرز ناامیدی و تسلیم شدن پیش رفته اند . تلاش کنید او را به سطح مناسب تری انتقال داده و یا زمان بیشتری را با آن دانش آموز قبل، بعد و حین کلاس بگذرانید .

 

این گام ها و دیگر مقالات آموزشی متدنیو را دنبال کنید و خواهید دید که دانش آموزانتان فقط انگلیسی صحبت کرده و بیشتر یاد میگیرند و البته توجه و تمرکز بیشتری را به کلاس معطوف مینمایند .

 

مقالات پیشنهادی : 
ایده های برای انواع بازی در تدریس انگلیسی به کودکان

چگونه ادبیات میتواند بر یادگیری زبان انگلیسی تاثیر بگذارد ؟

 

 

 

تصویر کپچا

این به ما کمک می کند تا از اسپم ها جلوگیری کنیم، از شما متشکربم

اشتراک گذاری این محتوا
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
Pinterest
دستبه بندی مطالب