جدیدترین متدهای آموزشی با متدنیو
جدیدترین متدهای آموزشی methodnew

مدیریت کلاسی , سیگنال های غیرکلامی عملی

مدیریت کلاسی , سیگنال های غیرکلامی عملی

نشانه های غیر کلامی در مدیریت کلاس : 

آیا تا به حال شمرده اید که چند بار دانش آموزی از شما برای رفتن به دستشویی ، آب خوردن، تراشیدن مداد و یا سوال پرسیدن اجازه گرفته است؟ چند بار به دانش آموزان میگویید که ساکت باشند؟ از برآشفته شدن و هدر دادن زمان باارزشی که باید صرف تدریس شود، دست بردارید. به عنوان بخشی از برنامۀ مدیریت کلاسی تان، به دانش آموزان خود یاد بدهید که از سیگنال های غیر شفاهی استفاده کنند.

مدیریت کلاسی اجزای زیادی دارد که یکی از ساده ترین آنها استفاده از سیگنال های غیر شفاهی است.

برای اینکه سیگنال های غیر شفاهی را بتوان به عنوان بخشی از مدیریت کلاسی گنجاند، بایستی آنها را وضع کرده و آنچه را که از دانش آموز انتظار میرود انجام دهد، توصیف و مدل سازی نمود. در ابتدای سال تحصیلی، مجموعه ای از سیگنال های غیرشفاهی و همچنین نحوۀ استفاده از آنها را به دانش آموزان آموزش دهید. این کار بسیاری از مشکلات رفتاری را حذف خواهد کرد. کاربرد سیگنال های غیرشفاهی یکی از استراتژی های بنیادین به حساب می آید.

با استفاده از سیگنال های غیرشفاهی شما قادر خواهید بود:

  • صداهای غیر ضروری و اضافی کلاس و آنچه برای آموزش شما مخرب است را حذف نمایید.
  • از ایجاد وقفه در امر امتحان جلوگیری کنید.
  • کلاسی را ترتیب دهید که دانش آموزان در آن تمرکز بیشتری روی دروس کرده و تکالیف بیشتری را به اتمام میرسانند.
  • صدای خود را ذخیره کرده و برنامه های آموزشی بیشتری را اجرا نمایید.

 

از کجا میتوانید سیگنال های غیرشفاهی را پیدا و استفاده کنید؟ به احتمال زیاد شما همواره یک سری از سیگنال های غیرشفاهی را بدون اینکه متوجه آن باشید در کلاس هایتان به کار میگیرید.

  • از معلم سال قبل بپرسید که آیا چنین سیگنال هایی را در کلاس استفاده می کرده است.
  • از آموزگاران کهنه کار بپرسید.
  • از منابع اینترنتی برای تحقیق دراین حوزه استفاده نمایید.
شما میتوانید از پنج سیگنال غیرشفاهی استاندارد که در زیر به آنها اشاره شده است استفاده کنید.
  • برای دستشویی رفتن بایستی دستشان را بلند کرده و انگشتانشان را ضربدری روی هم قرار دهند.
  • برای آب خوردن بایستی دستشان را بلند کرده و سه انگشت وسط را نشان دهند.
  • برای تراشیدن مداد بایستی مداد خود را بالا ببرند. به یاد داشته باشید که همیشه یک سری مداد تراش شده آماده داشته باشید تا با مدادی که دانش آموز میخواهد بتراشد عوض کنید تا نیازی به تراشیدن فیزیکی مداد نباشد.
  • اگر سوالی دارند باید دستشان را بالا ببرند.
  • برای اینکه توجه آنها را به درس جلب کنید میتوانید با صدای بلند بگویید پنج و سپس دست خود را بالا آورده و با حالتی بی صدا انگشتانتان را بشمارید. دانش آموزان نیز در مقابل همین کار را انجام میدهند و شما متوجه میشوید که چه زمانی توجه آنها کاملا معطوف به شماست.

مثال دیگری که در اینجا بدان اشاره میکنیم، سیگنالی غیرشفاهی است که کمک میکند دانش آموزان در حال انجام تکلیف باقی بمانند. کاری که میتوانید بکنید این است که یک تصویر از بازی دوز (tic tac toe) با سه خط افقی بکشید. هر بار که دانش آموزان سر و صدا میکنند، حرف میزنند و یا از انجام تکلیف خود دست میکشند، یک سوم خط عبوری را از دست میدهند. زمانی که از تمام خطوط افقی عبور کردید به منزلۀ آن است که آنها از انجام آن فعالیت به مدت یک روز منع میشوند و حق انجام آن را ندارند. نیازی نیست به آنها یادآوری کنید تنها کاری که میکنید این است که آن بخش از خط را پاک خواهید کرد.

میتوانید از این فعالیت برای تمام رفتارهایی که قصد تغییر آن را دارید یا در نظر دارید راجع به آن رفتار به آنها هشدار بدهید استفاده نمایید. 

انواع مختلفی از سیگنال های غیرشفاهی وجود دارند که میتولنید از آنها بهره ببرید. شما بایستی آنهایی را انتخاب کنید که مناسب شما و کلاستان هستند . فراموش نکنید که در اعمال سیگنال انتخابی تان ثابت قدم باشید زیرا که این فاکتور بسیار کلیدی است.

 

مقالات پیشنهادی : 

چگونه انگیزه و توجه کودکان را در کلاس حفظ کنیم ؟

۵ نکته برای مدیریت یک کلاس شلوغ

 

تصویر کپچا

این به ما کمک می کند تا از اسپم ها جلوگیری کنیم، از شما متشکربم

اشتراک گذاری این محتوا
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
Pinterest
دستبه بندی مطالب