جدیدترین متدهای آموزشی با متدنیو
جدیدترین متدهای آموزشی methodnew

بهترین برنامه برای مدیریت کلاس چیست ؟ / چگونه یک کلاس متعادل و مدیریت شده داشته باشیم ؟

برنامۀ مدیریت کلاس

بسیاری از مدرسان زمانیکه برنامه های کلاسی و روش های تدریس را بررسی و اعمال میکنند، از تکنیک های یادگیری مشارکتی استفاده میکنند. این تکنیک ها عموماً شامل یادگیری های گروهی وبه کارگیری تعاملات کلامی میباشند.

برنامۀ مدیریت کلاس

برنامۀ مدیریت کلاس | methodnew

در این حالت، آموزگار فقط درگیر تدریس نمیباشد بلکه با ایجاد فرصت های گوناگون امکان یادگیری را بواسطۀ تعاملات بین فردی فراهم مینماید. برخی نیز با استفاده از گروه های دونفره فرصت بیشتری را برای تعاملات فردی با هر دانش آموز فراهم مینمایند. برخی دیگر از این استراتژی آموزشی استفاده میکنند تا انگیزۀ دانش آموزان را با ایجاد اتمسفر شاد و لذت بخش در کلاس ارتقاء بخشند. هنوز هم برخی بر این باورند که یادگیری تعاملی میتواند فرصت های ارزشمندی را در اختیار دانش آموزان قرار دهند تا با وجود تفاوتهای قومی و جنسیتی با هم همکاری داشته و در نتیجه نوعی پیوند دوستی با هم برقرار نمایند.تمام این دلایل برای استفاده از کارهای گروهی تعاملی، اهداف مهمی در آموزش به شمار میروند.با این وجود، در پاره ای از موارد یادگیری مفهومی نیز جزو اهداف اصلی استفاده از تکنیک های تعاملی است.

 

در زیر به یک برنامۀ کلاسی که امکان مدیریت مؤثرزمان و داشتن فعالیت هایی متناسب با کودکان را فراهم میکند، اشاره میکنیم , در کنار این مقاله با ورود به بخش وبلاگ سایت متدنیو میتوانید از مطالب آموزشی بیشتر در زمینه تدریس به کودکان و بزرگسالان بهره مند شوید .

برنامه ای را آماده کنید که هم برای آموزش و یادگیری و هم برای فعالیت های لذت بخش زمان میگذارد. برنامۀ روزانه را از نو بررسی و بازنویسی کنید، برای خواندن به فضای باز بروید، تختۀ نقاشی در اختیار دانش آموزان قرار دهید و همراه با آنها برای نقاشی به فضای باز بروید، یک روز را برای داشتن یک تم خاص مشخص کنید. مثلاً دوشنبۀ اول هر ماه دانش آموزان میتوانند با لباسهایی به رنگ رنگهای رنگین کمان به مدرسه بیایند و یا دانش آموزان بزرگتر میتوانند خلاقیت داشته و مثلاً لباس هایی بر اساس رخدادهای تاریخی بپوشند و وسیله ای را که به آن لباس ربط دارد به همراه داشته باشند. صحبت و مباحثه راجع به این لباس ها میتواند شروع خوبی برای کلاس باشد. اینها یک سری ایده هستند و فضا را برای قوۀ ابتکار آموزگاران باز میکنند. کلاس را با یک فعالیت کوچک که دانش آموزان باید قبل از خوردن زنگ کلاس آن را انجام دهند، آغاز کنید تا آنها را برای آموزش و یادگیری آماده نمایید. پس از آن میتوان برنامۀ کلاسی را با وقفه ها و زمان استراحت های لذت بخش در پی گرفت.

 

از دانش آموزان بخواهید تا یک یا دو بار در هفته راجع به آنچه در طول هفته یاد گرفتند بنویسند. همچنین آنها به به فضای آزاد و حیاط مدرسه ببرید و از انها بخواهید روی یک موضوع خاص مطالعه کنند، مثلاً خود را جای یک باغبان یا حتی یک پروانه یا گل های باغ بگذارند. سپس راجع به آن بنویسند. با این کار فعالیت هایی لذت بخش برای اوقات فراغت بچه ها رقم میخورد.

 

زمانیکه برگه های امتحان یا نمونه سوال را بین بچه ها پخش میکنید، اسامی دانش آموزان غایب را روی برگه های باقی مانده بنویسید. هنگامیکه دانش آموزان از راه رسیدند تا روز خود را آغاز کنند از آنها بخواهید هر آن چیزی را که ممکن است در طول روز به آن نیاز پیدا کنند حذف نمایند. یک قانون داشته باشید: هیچکس حق ندارد امروز دست در کوله پشتی خود کند. یک M قرمز رنگ در گوشۀ سمت راست تمام نسخه های اصلی بنویسید . با این کار میتوانید یک نسخۀ اصلی را به راحتی از نسخۀ کپی تشخیص دهید و اشتباهاً نسخه های اصلی را به دانش آموزی ندهید. همیشه چند دقیقۀ آخر روز را به مرور کردن اختصاص دهید. در اینصورت وقتی والدین از بچه ها راجع به اینکه روز خود را چگونه گذراندند میپرسند آنها پاسخی غیر از ” هیچ چیز” خواهند داشت.

 

بعلاوه، میتوان تعیین کرد که فعالیت های کلاسی به صورت دونفره یا انفرادی  انجام شوند. به عنوان مثال، یک نفر میتواند تخته را پاک کند، دیگری مسئول مرتب کردن صندلی ها باشد، یک نفر هم زمان بگیرد. با این کار وظایف کوچکی که باید در طول کلاس انجام شوند توسط خود دانش آموزان مدیریت شده و آنها را مسئولیت پذیر میکند.

 

یکی از نکات کلیدی در تئوری های مطرح شده توسط هاوارد گلاسر و درایکردر زمینۀ مدیریت کلاس، یادگیری تعاملی کلامی و مشارکتی است. در طول کلاس، دانش آموزان بایستی در حال تعامل کلامی با آموزگار باشند. برنامۀ کلاسی باید طوری برنامه ریزی شود که به همۀ دانش آموزان فرصت و زمان داشتن لحظات خاص را بدهد. برخی از کارشناسان بر این باورند که هر دانش آموزی میتواند یک “هفتۀ تمرکز” داشته باشد که در آن هر روز هفته ۵ دقیقۀ اول کلاس را برای به اشتراک گذاری زندگی خود با بقیۀ دانش آموزان اختصاص دهد. این کار نه تنها به یادگیری بین فردی کمک بیشتری میکند بلکه زبان آموزی را نیز تسریع کرده و احساس خاص بودن را به دانش آموز منتقل مینماید.

 

مقالات پیشنهادی : 

استراتژی های مربوط به حافظه چگونه میتوانند مهارت های حفظی کودک را بهبود بخشند ؟

۵ نکته برای مدیریت یک کلاس شلوغ

 

 

تصویر کپچا

این به ما کمک می کند تا از اسپم ها جلوگیری کنیم، از شما متشکربم

اشتراک گذاری این محتوا
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
Pinterest
دستبه بندی مطالب